Det store paradokset


Alt som skal til for at en bedrift når målene sine, skjer i de aller fleste tilfeller allerede i bedriften. En, eller flere enkeltpersoner/avdelinger gjør det allerede; De som lykkes. De 20% beste.

Ofte opplever vi at ledere i bedrifter som vil utvikle seg tror at de må tilføre noe helt nytt, for på den måten erstatte noe eksisterende som ikke fungerer godt nok. Men alt som skal til, er der allerede.

Utfordringen er variasjonen i resultater mellom enkeltpersoner eller avdelinger. Nøkkelen er derfor å øke stabiliteten, og det skjer gjennom å gjøre mer av det som fakta viser allerede fungerer. Flere (alle?) skal ganske enkelt gjøre det som de beste allerede gjør. Det handler faktisk mest om ledelse.

Vi setter dette i system. Og det er min spesialitet.

Slik finner du det umiddelbare potensialet bedriften har, og som jeg hjelper deg med å forløse:

Multiplisere snittet i resultater fra de 20% beste selgerne eller avdelingene med det totale antallet selgere eller avdelinger. Sammenlikne dette tallet med de faktiske resultatene.

Der har du bedriftens umiddelbare mulighet. Deretter må vi spørre oss selv: Hvis noen får det til - hvorfor skal vi ikke forvente at resten får til det samme?